???? زائر
| موضوع: دين ودنيا ( 2) الأربعاء فبراير 11, 2009 9:01 pm | |
| بسم الله الرحمن الرحيم ):
(الم /كهيعص/ حم/المر /طه /يسن/ن /ص /ق)
موضوع الحلقه:الحروف المقطعه
السلام عليكم جميعا؟؟؟
انا اتكلمت الحلقه اللى فاتت عن فوايد الصلاه على النبى وقولنا باختصار ان هما 10فوايد
وعشان تستفيد من مزايا الصلاه على النبى لازم تكون بتحب النبى
اللى يثبت انك بتحب النبى خمس حاجات
النهارده ان شاء الله هانتكلم عن الحروف المقطعه بالقرأن اللى بتكون فى اوائل السور
اتعددت اراء المفسرين فيها والعجيب ان كل رأى او تفسير ليه حلاوته ومتقدرشى ترجح رأى على التانى خالص
وبنكتشف معانى جديده بالرغم من ان القرأن نزل من 1429 سنه
الحقيقه معانيها فعلا حيرت ناس كتير اوى
المهم احنا عندنا 6 اراء للمفسرين فى تفسيرهم
هناخد اربعه النهارده فى الحلقه دى
وان شاء الله الحلقه الجايه هانقول الا 2 التانيين
(وفى مفاجأه جامده جدااااا الحلقه الجايه) انا عن نفسى بقول سبحان الخالق المدبر الحافظ.....الخ
والان مع اول اربع اراء:::::
اولا:::جالنا فريق من العلماء قال احنا عرفنا الحروف المقطعه ليه
قالوا: الحروف المقطعه نزلت(لاثبات عربيه القرأن÷)
يعنى ان القرأن نزل بلفظ عربى لآن بعض الكفار قالوا ان هذا القرأن ليس بعربى
&وكمان استدل العلماء ولاحظوا ان القرأن (بيمدح فى نفسه)بعد الحروف المقطعه مباشره
بسم الله الرحمن الرحيم (الم...ذلك الكتاب لا ريب فيه) والكتاب يعنى القرأن (يسن...والقرأن الحكيم)
(ص ... والقرأن ذى الذكر)
(ق...والقرأن المجيد)
ده اول رأى
ثانيا::: جالنا فريق تانى من العلماء قالوا ان هذه الحروف المقطعه نزلت (لاثبات ان القرأن يتحدى هؤلاء الناس بلغتهم) ازاى؟؟؟
ندى مثال ولله المثل الاعلى:
واحد مثلا راح لنجار فى معرض الموبيليا بتاعه ولقا كرسى شيك جدااااا فيقول للنجار ايه الاعجاز اللى فيه؟ انا اقدر اعمل زيه:
فيقوم النجار يجيبله شاكوش ومسامير وخشب ويقوله اهى الحاجات اللى عملت منها الكرسى اعملى زيها
فيقف الراجل عاجز وميعرفشى يعمل حاجه
ولله المثل الاعلى
بعض العرب قالوا ايه الاعجاز فى القران ده احنا نقدر نعمل زيه
ف ربنا يقولهم خدوا الحروف اللى كونت منها القرأن واعملوا قرأن زيه؟
وربنا بيأكد ويقول: بسم الله الرحمن الرحيم (قل لئن اجتمعت الانس والجن على ان يأتوا بمثل هذا القرأن لا يأتون بمثله ولو كان بعضهم لبعض ظهيرا)
صدقت ياربى فيما قولت سبحانك
ثالثا::: جم علماء تالتين قالوا احنا عندنا رأى احسن من الرأيين اللى فاتوا الحروف المقطعه نزلت(لاثبات ان القران نزل من عند ربنا مش من عند الرسول)
لانها لو كانت من عند الرسول كانت هاتكون مشروحه ومفسره . فالرسول كان مسئول عن نقل القرأن فقط اما التفسير ده لله وبس
ربنا سبحانه وتعالى بيقول:
بسم الله الرحمن الرحيم (انا علينا جمعه وقرأنه فاذا قرأناه فاتبع قرانه ثم انا علينا بيانه) وبيانه يعنى تفسيره
والصحابه كانوا عارفين ومتأكدين ان الذى انزل القرأن هو الاعلم بمراده
رابعا::: علماء رابعين جم قالوا احنا عندنا رأى احسن من التلاته اللى فاتوا: الحروف المقطعه دى نزلت(لتدرب الناس على العبوديه)
يعنى ربنا عاوز الناس يعبدوه حتى ولو مش فاهمين فى عبادته حاجات معينه
قانون وقاعده:قمه العبوديه مش انك تفهم لا انك تسمع الكلام بالرغم من انك مش فاهم حاجه ليه؟ لانها بتعلم الناس كيف يمتثلون لاوامر الله من غير ما يعرفوا الحكمه او السبب
الرسول العظيم الكريم بيقول: لا اقول الم حرف ولكن الف حرف ولام حرف وميم حرف
والحسنه بعشر امثالها
يعنى لما تقول( الم ) تاخد 30 حسنه بالرغم من انك متعرفشى معناها اساسا
حبيت اضيف
كمان اضافه لعلها تكون مفيدة لينا جميعا ان شاء الله هي مش ليها علاقة بالتفسير ولكن ليها علاقة بالحروف لان في ناس مش بتكون عارفه ازاي تنطق هذه الحروف,,فحبيت انقلها ليكم,, حم......حا ميم,,لاحظ ان مفيش همزة في الآخر يعني مش حاء ميم,,تمام كهيعص.....كاف ها يا عين صاد.. الم.......ألف لامميم(يعني تنطق ميم واحده مشدده)مش لام لوحدها وميم لوحدها,,يا رب تكون واضحه المر....ألف لامميم را طه......طا ها يس......يا سين ن.....نون ق.....قاف. ص....صاد يا ريت كلنا نخلي بالنا واحنا بنقرا,,لان ساعات بنغلط ونقول مثلا حاء..هاء,,ومفيش في همزة في النطق
فصدق الله العظيم وصدق رسوله الكريم ونحن على ذلك من الشاهدين
اللهم انى اعوذ بك من الرياء)
وفى النهايه اختم بدعاء ختم مجلس العلم(لانه معناه ان ممكن الواحد يغلط وهو بيقرا قرأن او بيفسر ايه او قال خطأ فى كلام خاص بذكر ربنا ف ده كفاره غلطه)
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك
انتظرونا الحلقه القادمه |
|
???? زائر
| موضوع: رد: دين ودنيا ( 2) الخميس فبراير 12, 2009 11:21 pm | |
| السلام عليكم جميعا؟؟؟
النهارده ان شاء الله هانكمل باقى الحروف المقطعه
يعنى لسه معانا رأيين
نيجى بأه عند
خامسا:جالنا فريق خامس قال ان الحروف المقطعه نزلت(للحفاظ على القرأن)حيث كل حرف من الحروف المقطعه يمثل طريقه نطق محفوظه الى يوم الدين(القيامه)
مثلا : لو فى طفل اتولد مابيسمعشى الطبيعى واالاكيد اللى لازم يحصل انه يكون اخرس اذن اطرش لازم يكون اخرس
بالرغم من انه عنده شفتين ولسان بس كل ده لانه لم يسمع مايقلده كى يحاكيه
بالبلدى لازم يسمع بودانه عشان يقلد اللى سمعه بالكلام
يعنى الولد الصغير لما تقوله قول ورايا بابا او ماما بيسمع الكلمه بودانه الاول وبعدين يقول وراك ولو مش بيسمع اكيد مش هايقول لابابا ولا ماما ولا هايتكلم من اساسه
مثال تانى: الفراعنه سابولنا كتابات/برديات/اهرامات ومن خلال الكتابات اللى على الجدران عرفنا نقراها انما معرفناش كانوا بيقروها ازاى (اللغه او اللهجه الفرعونيه) لابد انها تختلف عن اللى اللى قريناه
لانهم ماسابوش سى دى مثلا عشان نعرف كانو بينطقوا او بيتكلموا ازاى
كل الهيصه اللى فوق دى عاوزين نوصل لازم تسمع القران الاول وبعدين تنطقه او تقوله
بسم الله الرحمن الرحيم
( إن علينا جمعه وقرآنه & فإذا قرأناه فاتبع قرآنه & ثم إن علينا بيانه )
نقرأ القران حسب القواعد يعنى نسمع واحد بيقرا وبعدين نررد وراه عشان نوصل للنطق الصحيح على فكره حاجه مهمه اوى عاوزين نقول عليها: معنى كلمه قرء يعنى ردد ورا واحد
يعنى لو واحد اعمى بيقول قرأن ما ينفعشى اقول عليه ده بيقرا قرأن لان قرأ مش معناها انه شايف لا هوه بيردد اللى سمعه
سيدنا جبريل لما نزل على الرسول الحبيب صلى الله عليه وسلم قله :(اقرأ) فالرسول العظيم قاله ما انا بقارىء معنى اقرأ ردد جمله الرسول ما انا بقارىء يقصد بيها الكتابه
اخر الحوار كله ان القرأن محفوظ عشان طريقه نطق معينه
واخر مثال كدليل: سوره الفيل (الم تر كيف...)
سوره البقره (الم ذلك الكتاب لاريب فيه)
الفرق بين النطقين: سوره الفيل النطق الم سوره البقره النطق الف لام ميم ده اكبر دليل على اننا بنقرا القرأن كما سمعناه وليس كما نقرأه
اخر حاجه والسادس فى الرأى: فريق من العلماء قال احنا عندنا رأى احسن من الاراء اللى فاتت
س/كم سوره بها الحروف المقطعه؟ 29 سوره كم عدد سور القرأن؟ 114سوره
العلماء لقوا ان الحروف المقطعه تنقسم الى خمسه اقسام:
سوره بدئت بحرف واحد(ن/ق/ص) سوره بدئت بحرفين(طه/يسن) سوره بدئت بتلات حروف(الم) سوره بدئت باربع حروف(المر) سوره بدئت بخمس حروف(كهيعص)
ولقوا ان مفيش اى سوره بدئت بست حروف فيما فوق خالص فى القرأن
المهم انا كونت وعدت بمفاجأه الحلقه اللى فااتت وهانشوفها دلوقتى
العلماء جابو الحرووف كلها اللى فى اول السور قالوا اكيد ربنا ليه رساله وعاوز يبلغ الناس بيها وحاولوا يركبوا منها جمله من غير ما اى حرف يتكرر فى الجمله حاولوا كتير اوى مالقوش الا جمله واحده بس هيا اللى اتركبت
عارفين طلعت ايه؟؟؟
(نص حكيم قاطع له سر)
عباره عن 14 حرف ومافيش ولا حرف اتكرر
فسبحان الله العظيم خالق الكون و
و حافظ القرأن علام الغيوب
اللهم انى اعوذ بك من الرياء)
وفى النهايه اختم بدعاء ختم مجلس العلم (لانه معناه ان ممكن الواحد يغلط وهو بيقرا قرأن او بيفسر ايه او قال خطأ فى كلام خاص بذكر ربنا ف ده كفاره غلطه)
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك
انتظرونا الحلقه القادمه
عدل سابقا من قبل 3madco في الخميس فبراير 19, 2009 9:12 pm عدل 2 مرات |
|
???? زائر
| موضوع: رد: دين ودنيا ( 2) الخميس فبراير 12, 2009 11:42 pm | |
| ربنا يكرمك ويجازيك كل خير بجد درس رائع |
|
???? زائر
| موضوع: رد: دين ودنيا ( 2) الجمعة فبراير 13, 2009 3:42 am | |
| بصراحه موضوع قمه فى الجمال و الله
ربنا يبارك فيك يا دوك
|
|
???? زائر
| موضوع: رد: دين ودنيا ( 2) الأحد فبراير 15, 2009 3:15 pm | |
| [b]ماشاء الله جزاك الله خيرا يا د/ عماد ربنا يكرمك ويجعله فى ميزان حسناتك فى بس حاجه واحده غلط فى الموضوع وهى الايه من سورة القيامه من رقم 17 الى 19 المفروض تكون (إنّ علينا جمعه وقرآنه* فإذا قرأته فاتبع قرآنه* ثم إنّ علينا بيانه صدق الله العظيم يا ريتك تصححها إذا سمحت
[/b] |
|
???? زائر
| موضوع: رد: دين ودنيا ( 2) السبت فبراير 21, 2009 10:45 pm | |
| السلام عليكم اذا سحمت يا د/ عماد تصحح الآيه عشان هى غلط
|
|